4.015.....Klot

Jag har tidigare snuddat vid ämnet:

4.009.....75tusn

4.002.....Biblofteket     


..men inte riktigt dragit det till sin spets. Nu har ju inte klot spetsar. Inte ens hörn. & förmodligen är det just det som är tjusningen. Formen i sig är otroligt snygg och i synnerhet i kombination med rena raka linjer i övrigt. Det jag åsyftar är inredningsdetaljer.


Enligt Wikipedia är ett klot "en tredimensionell solid kropp vars begränsningsyta är en sfär".
Det betyder förmodligen att jag använder benämningen lite felaktigt eftersom de klot jag avser inte är solida och ..begränsningsytorna.. inte är uteslutande sfäriska.



Hur som helst:

Det finns en extremt bra artikel om en extremt trevlig lägenhet i 25 Underbara Hem Nr 3 2008. De genomgående ledmotiven i lägenheten är vitt, kromat, fluffigt och klotformat.



 Klotbilder från mi casa:





(Ja ja ja.. det är inte helt dammfritt här hemma, men ni förstår hur jag menar! Klot är kung! Eller sfärer.. eller äh, ..runt)


Kommentarer
Postat av: veronica dudas

Svar: Du har rätt i att det inte är så mycket estik i tavlorna från impressionismen, men dom är riktigt vackra. Då tidens proffsfotografer, tänk vad mycket tid det ligger bakom en sådan tavla. Att försöka frånga ljuset och reflektionerna av det är inte lätt!



Vad roligt att du tycker det! Jag lovar dig, det kommer fler ;)

Inte idag dock, men troligtvis på söndag !



Ha det bra! Supercool blogg förresten,vad jobbar du med/som?

2009-03-26 @ 12:22:11
URL: http://veronicadudas.blogg.se/
Postat av: Estetfan

Mer imponerande än vackra dock =). Problemet är ofta att man väljer motiv som inte är vackra snarare än att man inte målar vackert. Tycker jag.



För er som inte förstår ett skvatt vad vi pratar om...

veronica skrev följande om impressionismen:

Gustave Courbet chockade den etablerade konstens värld, men att avbilda den precis som den var. Realimsen. Nästa generations konstnärer ansåg att tillslut att Realismen var alltför saklig, konstnärerna hade tagit avstånd från idealisering och känsloladdade teman - de ville nu gå steget längre. De ville få bort studiomålandet, eftersom de ansåg att världen fanns utomhus. De målade därför ute och strävade efter att återge ljuset, dess reflektion och flyktighet och på så sätt skildra det flyende ögonblicket. Arbeta gjorde man livet ut, därför avbildades ofta städer och fabriker långt borta om de var med på målningen överhuvudtaget. Impressionismens främsta företrädare var Claude Monet och Auguste Renoir, man sade att de fångade poesin i ögonblicket.



Jag kommenterar:

Hmm.. jag gillar andemeningen och avsikten med impressionismen. Med dåtida mått mätt så var det säkert väldigt banbrytande.

Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att målningarna inte är tillräckligt estetiskt tilltalande. Skulle själv aldrig hänga upp ett sådant verk, men det är ju jag det.

Sen finns det ju naturligtvis undantag, kika på:

430x279.jpg" rel="nofollow">http://www.smh.com.au/ffximage/2005/03/13/claudemonetwideweb430x279.jpg

Jag ser fram emot fler epokinlägg :)

Ha det bra!

//Staffan





Supercool? Tack för det!

Jag jobbar som byggnadsingenjör:

http://estetfan.blogg.se/2009/february/1004hamnlagenheterna-i-o-vik.html

2009-03-27 @ 20:48:09
URL: http://estetfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0