4.008.....Så jäkla radiostyrd är vi inte.

En inredare från programmet "Bygglov" gästade RIX Morronzoo igår. Hon fick då frågan:

"Inreder folk efter sin egen smak eller efter vad de tror är rätt?" Hon svarade då (ungefär) "Efter vad de tror är rätt, som grannen gör och som de stora företagen propagerar för. Man väljer panelgardiner, köksöar och soffor med divaner för att inte göra fel och för att slippa stå till svars för sina inredningsval."


Jag kan nog hålla med om detta, men bara till en viss del. Att marknadskrafter styr trendskutan med järnhand är det ingen tvekan om. I ett tidigare inlägg drog jag paralleller till modebranschen (se "4.004.....Mode &trender") 

Jag tror dock att det finns anledningar till att vissa trender ser ut som de gör.
Om jag använder hennes exempel:


Panelgardiner

Panelgardinernas explosionsartade intåg i de svenska hemmen kommer sig av att man ville dra ner på "ryschpyschandet" och skapa en mer stilren och avskalad interiör. Återhållsamma inredningsstilar kommer alltid att finnas oavsett varthän trenden barkar, därför tror jag att någon form av panelgardiner såväl som persienner eller plisséer aldrig kommer att försvinna helt från marknaden. Det kanske till och med är så att vi i dagens stressiga samhälle är i behov av snäppet mindre röriga hem?    
 


 

Köksöar

Köksöarna speglar inte bara dagens värderingar (med att tex umgås kring matlagningen istället för att stänga in husmor i köket). De är dessutom tekniskt genomförbara med avseende på vitvaror och fläktar, vilket inte var så självklart för ett tiotal år sedan. Jag tror definitivt att köksöarna är här för att stanna och att inrutade kök är ett minne blott. Jag tror hellre på en ytterligare utveckling i samma riktning (se inlägget "4.003.....Baby-blå pärlspont och vitt kakel med blommor i vardagsrummet?").



 

Soffor med divaner

Detta är förmodligen den trend som kommer att dö fortast. Vad som kommer istället vet jag inte, men möjligen blir det vanligare att man placerar två soffor mitt emot varandra och mitt i rummet för att prioritera samvaron? Eller med mer oregelbundna och mer flexibla former för att kunna anpassa sofforna efter dagsbehovet?

 



Min poäng är:

Utvecklingen går framåt och värderingarna förändras. Dessutom kan man bli ganska utled på trender som tenderar att bli burdusuttjatade. Det är således inte så konstigt om två grannar "råkar" pricka in samma stil i sina nya hus.


Kommentarer
Postat av: ullrika

jag håller med dig och tillägger, man vänjer sig vid man tycker är snyggt. själv hade jag min första panelgardin (obs bara en, ville inte stänga ute allt ljus men ändå dämpa resonansen i rummet) för tio år sen. det fanns folk som tittade på min enda gardin och suckade. bara för att tre år senare inreda exakt likadant.



jämförelsen med modetrender är slående.



väl talat!

2009-03-02 @ 14:52:47
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Estetfan

Så är det nog. Om folk (i synnerhet de som inte är intresserad av färg och form eller de som är lagd åt det mer konservativa hållet) ser någonting de aldrig sett förut, så är det lätt att man drar paralleller till någonting helt annat… fram till dess att man vant sig.

2009-03-02 @ 21:30:24
URL: http://estetfan.blogg.se/
Postat av: ullrika

allra mest är det nog en vanesak. det är jag övertygad om. för inte fasen hade nån kunnat övertyga mig om att jag skulle ha ett par brallor med ens antydan till linning mer än en cm under naveln för ett år sen, typ :)

2009-03-05 @ 00:52:54
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0