2.002.....Hellre målningar i graffitistil än graffiti

(Sammanfattning av bröderna brothers inlägg i graffitidebatten från "Konstvärlden & desajn": )


Grafitti - den fria uttrycksformen för ungdomar som inte känner sig lyssnade på i ett marknadssamhälle med avlägsna politiker och dumma vuxna.
Ofta illegalt, vilket inte är så bra. Ofta "klottrigt" utan helhetsperspektiv, vilket inte är så snyggt.


Graffitin är för oss ett exempel på destruktiv konst och hur det kan gå när man inte tänker helhet.

Ungefär samma effekt som när mormor hänger 200 tavlor i sitt lilla vardagsrum, staplade i oändliga rader. Helt omöjligt att fångas av någon enda av dem. Så det kan bli.


I någon enstaka tunnel skulle man möjligen kunna tillåta graffitikonst. Det skulle vara intressant att beskåda, men sett från det estetiska helhetsperspektivet skulle det fortfarande inte vara snyggt.

Definitionsmässigt så kan man inte styra denna konstart och matcha i någon större omfattning mot omgivningen, eftersom man då tappar poängen med den fria uttrycksformen.
Däremot skulle man kunna kalla det "konstverk", "målningar" eller "målningar i graffitistil", vilket ger konstformen helt andra förutsättningar. I rätt miljö skulle följande konstverk passa som handen i handsken!


  

Ta även en titt på dessa inomhuskonstverk från Slobodan Dizel och Thomas Sate
(två före detta graffitikonstnärer) samt på länken till deras portfolio http://www.dizelsate.com/pdf/PORTFOLIO_08_SELECTED.pdf

De gör fantastiska "målningar i graffitistil" och ofta med politiska budskap.




Passar även på att visa det "klotter" som fått en hedersplats i vårt kök. Detta fin-fina konstverk har en graffitikonstnär utfört på beställning.


Kommentarer
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

Okej jag känner att jag har dubbla åsikter om det här med graffiti. Det du visar är verkligen hur läckert som helst och jag har funderat på att göra något liknande hemma i mitt eget vardagsrum som en slags fondvägg med motiv...



Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara dock... hur jag menar.. men... ska testa..

artistiskt sätt och mest behagligt för ögat är helt klart det här du visar som graffiti som väggmålningar inomhus. Älskar stilen med kontraster och färger...

Men jag tycker heller inte att "rörig illegal graffiti" är ful så att jag spyr åt det. Jag tycker det är spännande på ett sätt med tunnlar fyllda med dessa osammanhängande målningar. Inte för att jag uppmuntrar till denna form av lagbrott överhuvudtaget, blir väldigt irriterad när jag ser vackra byggnader nersprayade med färg, men... när det handlar om tråkiga betongväggar, trista tunnlar och om ett graffitihav istället för en liten kråka på väggen, så är det som en berättelse om den värld vi lever i... Jag tycker det är effektfullt.

Kanske inte direkt vackert att se på, på ett konstnärligt sätt utan mja.... nej jag vet inte hur jag ska förklara.

2009-01-19 @ 20:27:51
URL: http://nevnarien.se/
Postat av: Estetfan

Tror att jag förstår. Graffitiväggar är coola med reservation för rent klotter och för att man förstör fina byggnader.

2009-01-20 @ 22:03:31
URL: http://estetfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0