1.009.....Om man drar det till sin spets

I det förra inlägget under kategorin "Arkitektur" spånade jag lite kring stora kontra små glasytor mot utsikt respektive insyn.

Japanska arkitekter har en förmåga att dra saker till sin spets och i just detta avseende hittade jag en OTROLIGT häftig kåk, med ENBART glasytor åt det ena hållet och INGA fönster alls åt det andra. Jag vet inte varför jag fastnar för denna lya, det finns massvis med exempel på detta tema, men jag antar att formspråket och möbleringen sticker ut från det normala. Eller vad säger ni?





Man får kanske förmoda att en TV och en bättre lämpad soffgrupp
för samvaro finns någon annan stans i huset? Men var ställer man
kaffekoppen och konjakskupan?
 


Huset är 129 m2 stort och är tänkt att fungera som ett "veckoslutshus". Det står beläget en två timmars bilfärd från Tokyo och är ritad av Sou Fujimoto Architects.

Läs mer på deras hemsida:
http://www.sou-fujimoto.com/Top/works/House%20O/index.htm




 


Kommentarer
Postat av: jennifer

En underbar skapelse ur design & estetiskt arkitekturperspektiv!



..men det brukar finnas fler perspektiv om byggnaden ska fungera över tid, flexibelt, för familjen etc..

2009-03-02 @ 22:01:44
Postat av: Estetfan

Håller med! Inte så tvärenkelt att flytta på dessa betongväggar. Vad jag kan förstå sitter alla rum mer eller mindre ihop och saknar dörrar. Jag antar att detta hus enbart är anpassad för två personer utan barn.

2009-03-03 @ 06:36:33
URL: http://estetfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0