1.010.....The Dynamic Tower

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Dubai. Det kan inte bli mer överdrivet och pretentiöst. Världens högsta byggnad, världens enda 7-stjärniga hotell, "The World", "The Palm"... mm mm... och nu "The Dynamic Tower"!


Ett 80-våningshus som man med tiden som parameter menar är fyrdimensionell och som kommer att vara i ständig rörelse. Byggnaden är självförsörjd på elektricitet genom sina 79 vindturbiner.  Kika på detta:
 


Se även http://www.dynamicarchitecture.net/home.html

I sex år har Dubai körts med gasen i botten och dragit på sig enorma skulder. Rika Förenade Arabemiraten stöttar nu sin bortskämda lillebror (varför går mina tankar till oljespolingen Busch Jr?) som kan fortsätta sin vansinnesfärd. Jag tror att jag gråter en skvätt.

Fler Dubai-bilder:








Kommentarer
Postat av: ullrika

jag har just funderat på det här hur det har gått med alla oljetriljardärer nu när ekomoniska världen kollapsar en smula.

2009-03-05 @ 00:51:04
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Pelle

I Ordfronts senaste magasin diskuteras finanskrisen med direkt koppling till klimatkrisen.



Före 1860 räknades naturresurser in i de ekonomiska kalkylerna. De naturtillgångar som togs i anspråk skulle belasta i lönsamhetsbedömningen. Kravet på konstant och oändlig tillväxt fanns inte. Neutral balans räckte.



Idag är läget annorlunda. Dubai är förmodligen det bästa exemplet på resursslöseriet. Oljan sinar. Oljepengarna likaså. Snart står komplexen där utan ägare och förfaller.

2009-03-05 @ 10:40:12
Postat av: Estetfan

Intressant! Dock tror jag att andra knösar kommer att lägga beslag på komplexen. Det finns ju andra naturtillgångar som man kan tjäna pengar på. Vatten tex.

2009-03-05 @ 11:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0