2.007.....Territorial pissing

En konstfackstudents examensarbete gick ut på att klottra och vandalisera en tunnelbanevagn samtidigt som dådet filmades. Detta visas nu på konstmässan Market i Stockholm.

- Konst kan vara olaglig, vidga ramar och konst kan provocera. Men det här är inte acceptabelt. säger kulturministern.


Den fråga jag ställer mig är: Är det överhuvudtaget acceptabelt med konst som är olaglig? I h-vete heller! Den som anser att tex graffiti måste utföras olovligt för att få den rätta effekten på den vuxna världen och på beslutsfattarna, kanske även tycker att det är ok om sitt hus eller sin bil blir nedklottrad?  
Den verkliga utmaningen för en graffitimålare torde vara att provocera på tillåtna ytor. Då duger det inte med bara en enkel tag.
 

 

Mer om graffiti:
2.006.....All graffiti är trots allt inte av ondo!
2.002.....Hellre målningar i graffitistil än graffiti


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det dummaste argument jag hört om dåliga graffitimålate och klottrare är "de måste ju få öva om det ska kunna bli skickliga precis som alla andra..."



Vad fan, ska då en bilmekaniker få smyga omkring och skruva i bilar hur som hellst också?



Jag hörde Market-snubben resonera om att inspelningen i sig är bra konst. "Den berör och skapar debatt". Tydligen spelar det ingen roll hur konstverket uppkommit.. "Man kan inte veta om det skett på ett olagligt sätt".



Nähä. ..och om de filmat en misshandel då, eller ett mord?

2009-02-18 @ 23:39:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0